Consumentengevoeligheid en authenticiteit

We leven in een wereld vol actie, prikkels, emotie en drukte. Een belevingseconomie zoals dat heet, daar kunnen we niet meer omheen en is er altijd. Overal waar we komen of welke reclame we ook zien, alles valt of staat met de beleving en het gevoel die je ervaart, de ‘experience’. Geen nep of over-the-top gebeuren, maar een échte authentieke ervaring.

Iedereen heeft het over authentiek zijn. Maar wat is dat eigenlijk, een authentiek iemand of ervaring. ‘Real is rare’ zeggen ze, echtheid is zeldzaam. Als je overdreven probeert authentiek te zijn, jammer, maar dan ben je het echt nog niet. Het maakt niet uit wat je verkoopt of welke service je verleent, het gaat om ‘hoe’ je verkoopt of service verleent. Mensen (klanten en gasten) zijn hier gevoelig voor. Als we ook maar een greintje push of nepgedrag merken zal het product of dienst minder of niet beloond worden.

Authentiek zijn is tweeledig; 1. Ben eerlijk en oprecht naar jezelf, 2. Ben eerlijk en oprecht naar de ander. Als je niet eerlijk en oprecht naar jezelf bent wordt het een lastig verhaald dit wel naar de ander te zijn, bye bye authentieke ervaring. Sterker nog, hoe meer je met authenticiteit bezig bent hoe minder je het zal zijn. Zeg wie je bent en ben wie je zegt, dat is waar het om gaat, zowel zakelijk als in je privéleven. Mensen willen weten voor wie ze komen, is die persoon echt of speelt hij een rol? Echtheid wordt beloond met enthousiasme, positiviteit, aantrekkingskracht en heeft daardoor een bindend effect voor klanten of gasten. Klinkt simpel maar is voor velen van ons een ware zoektocht. Niet getreurd, hij is vindbaar, zeker weten!

Klanten zijn bereid meer te willen betalen voor een oprechte en echte ervaring dan voor het product of dienst alleen, mits deze, je begrijpt hem, eerlijk en authentiek is. Om uit te vogelen waar jouw overtuigingen en handelen vandaan komen, daar is waar de sleutel zit tot (gedrags)verandering. Dichterbij komen bij je zijn, je kunnen en je doen, be you!